TELE – VÍZ – ION
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett a matematikai, a természettudományos és
a műszaki, informatikai kompetenciák, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák
erősítése a köznevelési intézményekben pályázatára a Nagyszénási Czabán Samu Általános Iskola
„Tele – víz – ion” elnevezésű, NTP-MTI-14-0198 azonosító számú pályázata 1.000.000 forint
támogatást nyert.
Ennek keretében 18 diák 2 pedagógus kíséretében 3 napos tanulmányi
kiránduláson vehetett részt Szentendre környékén, 2015. június 23-25. között.
Tanulmányi kirándulásunk során a természetben figyeltük meg a víz fizikai és kémiai tulajdonságait,
vizsgáltuk több vízfajta, így a Duna, a nagyszénási ivóvíz, a szentendrei ivóvíz, a Dorottya-forrás
összetételét.
Fotó: Iskola
A Pálvölgyi – Mátyás – hegyi – barlangrendszerben csúszós – mászós barlangi túrán figyelhettük meg
a víz földalatti természetalakító munkáját, a hegység kialakulását.
A Visegrádi – hegységben a Mogyoró-hegyen a Forrástól a folyóig elnevezésű programon vettünk
részt, amelyen túrázás közben a víz felszíni megjelenési formáit és felszínalakító munkáját
követhettük nyomon, miközben az adott terület növény- és állatvilágába is betekinthettünk.
Budapesten a Tropicariumban a vizet, mint élőhelyet figyelhettük meg, betekintve a Föld édes és sós
vizeinek gazdag és rendkívül változatos élővilágába.
Budapesten a Csodák Palotájában látványos fizikai kísérletek megtekintésével érdekes játékok
kipróbálásával tekinthettünk be a fizika világába. A természet anyagainak és jelenségeinek
megértéséhez gyakran van szükség a képzeletre, ennek fejlesztését segítették a látott 3D-s és 4D-s
vetítések.
Lézeres optikai paddal végzett fénytani kísérletekkel is csatlakoztunk a „2015 a Fény nemzetközi éve”
programhoz.
Fotó: Iskola
Budapesten a Láthatatlan kiállításon tett látogatás alkalmával a tanulók megtapasztalhatták az egyik
legfontosabb érzékszerv hiányát, ugyanakkor betekintést kaphattak az ilyen fogyatékkal élők
mindennapjaiba, fejlesztve ezzel empatikus képességeiket.
Visegrádon a Bob pályán bobozás közben a gyorsulást, a súrlódási erőt tapasztalhattuk meg.
A tehetséggondozó programban résztvevő tanulók a személyes tapasztalatszerzés segítségével
mélyebb tudásra tehettek szert, hiszen az anyagok természetes közegükben való megfigyelése,
valamint a természet jelenségeinek gyakorlati megtapasztalása jobban elősegíti a megértést, az
összefüggések átlátását.
Trnyik Gyöngyi