Döntéselőkészítés rendje
Nagyszénás Nagyközség Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2019. (XI.20.) önkormányzati rendeletében rögzítettek szerint:
Előterjesztések
- § (1) Előterjesztésnek minősül a polgármester, a képviselők, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző, az aljegyző és az önkormányzati intézmény vezetője által előzetesen javasolt rendelettervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Írásban kell előterjeszteni:
- a) az önkormányzati rendeleteket
- b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése napirendeket
- c) helyi népszavazás kiírása napirendjét
(3) Az előterjesztések formai és tartalmi követelményei, a határozati javaslat:
- a) A helyzetfeltárás:
- aa) a tárgy pontos meghatározása,
- ab) az előkészítésben résztvevők megnevezése,
- ac) annak megjelölése, hogy a képviselő-testület vagy szervei, illetve jogelődje foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével, ha igen, milyen határozatot hozott és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,
- ad) az eltérő vélemények megjelölése és annak indokai,
- ae) mindazon körülmények, összefüggések és tényszerű információk feltüntetése, melyek indokolják a meghozandó döntést
- af) pénzügyi tárgyú előterjesztés esetén a költségvetésben nem tervezett kiadás forrásának pontos meghatározása
- b) Az előterjesztés megállapításain alapuló, feladat-meghatározást tartalmazó határozati javaslat, melynek:
- ba) szervesen kapcsolódnia kell az előterjesztés megállapításaihoz,
- bb) törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lennie, konkrétan meg kell határozni a végrehajtás objektív és szubjektív feltételeit,
- bc) rendezni kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsát,
- bd) meg kell jelölni a végrehajtásért felelőst, több felelős esetén fel kell tüntetni a feladatok végrehajtásának koordinálásáért felelős személyt,
- be) meg kell jelölni a végrehajtási határidőt, a határidőt általában évre, hóra, napra kell meghatározni, szükség esetén rész határidőt kell alkalmazni,
- bf) vagyont érintő előterjesztésnek tartalmazniuk kell a vagyontárgy forgalomképesség szerinti besorolását.
Amennyiben a határozati javaslatban foglalt feladat végrehajtása értelemszerűen folyamatos, vagy azonnali tevékenységet igényel, a végrehajtás határidejére a „folyamatos”, illetve „azonnal” megjelölés alkalmazandó.
(4) A napirendek előterjesztésére fő szabály az írásbeliség, de a (2) bekezdés a) pontjában foglaltakon kívül a képviselő-testület nem zárja ki a szóbeli előterjesztés lehetőségét sem.
(5) A polgármester – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat, javaslatok összeállítására. Az előterjesztést – törvényességi szempontból – ilyenkor is a jegyző észrevételezi.
(6) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülésen, a napirendi pontok elfogadása előtt, írásban nyújtható be. Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselő, a jegyző és az aljegyző.
(7) A sürgősségi indítvánnyal előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.
(8) A sürgősségi indítvány elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. Az indítványt – elfogadása esetén – első napirendi pontként kell megtárgyalni. A sürgősség elutasításakor egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, és meg kell jelölni, hogy hányadik napirendi pontként kerül megtárgyalásra.
Az ülés összehívása
- § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve az említett tisztségviselők tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületet az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnöke hívja össze. Tartós akadályoztatásnak minősül az egy hónapot meghaladó betegség vagy távollét.
(2) A képviselő-testület ülésének meghívóját és az előterjesztéseket – a (7) és (8) bekezdés esetét kivéve – az ülés előtt legalább 4 nappal kizárólag elektronikus formában kell hozzáférhetővé tenni a képviselő-testület tagjainak.
(3) A meghívó tartalmazza:
- a) az ülés helyét,
- b) az ülés kezdési időpontját,
- c) a javasolt napirendet,
- d) a napirendi pontok előterjesztőit.
(4) A képviselő-testület ülésére a képviselőkön, a jegyzőn és az aljegyzőn kívül meg kell hívni:
- a) adott napirendi pontra vonatkozó tanácskozási joggal: az Orosházi Járási Hivatal vezetőjét, a Nagyszénási Polgármesteri Hivatal pénzügyi csoportvezetőjét, a Gondozási Központ Nagyszénás intézményvezetőjét, a Nagyszénási Önkormányzati Óvoda és Könyvtár intézményvezetőjét, a Nagyszénási Czabán Samu Általános Iskola intézményvezetőjét, a Nagyszénási Kulturális Központ Kft. ügyvezetőjét, az érintett társadalmi szervezetek képviselőjét, a pártok helyi vezetőit és az egyházak képviselőit;
- b) azon személyeket, akiknek az ülésen való részvételét a polgármester szükségesnek tartja.
(5) Amennyiben valamely előterjesztés nem a meghívóval együtt kerül kiküldésre, a meghívóban a napirendi pont címe mellett a „későbbi kiküldéssel” kifejezést kell szerepeltetni, és az előterjesztés elkészültét követően haladéktalanul el kell juttatni a képviselő-testület tagjainak.
(6) A testületi ülés meghívója az önkormányzat honlapján közzétételre kerül.
(7) A polgármester a képviselő-testület soron kívüli ülését hívja össze, ha azt az önkormányzat halaszthatatlan érdekei megkívánják.
(8) A soronkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a soronkívüli ülés napirendjét, helyét, idejét és indokát. A soronkívüli ülés összehívása írásban, telefonon, vagy elektronikus úton is történhet, az ülés kezdete előtt legalább 1 órával. A soronkívüli ülés meghívója – ha mellékelt előterjesztésben nem szerepel – tartalmazza a soronkívüliség indokát is. A soronkívüli testületi ülésre meg kell hívni a testületi tagokat, a jegyzőt és a napirend tárgyában érintett személyt, vagy szervezet képviselőjét.